ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ

Τρίτη 29 Απριλίου 2014

ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΟΣ - Για σκραπ ιστορικός γερανός του ΟΣΕ

ΤΡΙΤΗ 29-4-2014


Τριαξονικός μετρικός γερανός. Παροπλίστηκε μαζί με άλλον έναν στα τέλη της δεκαετίας του 1990 και βρίσκεται στον Σιδηροδρομικό Σταθμό του Αγίου Ανδρέα Πατρών. Ηταν τα μοναδικά τριαξονικά βαγόνια που υπήρξαν ποτέ στην Πελοπόννησο, αλλά και οι πρώτοι και μοναδικοί μηχανοκίνητοι γερανοί του δικτύου του Μοριά (φωτογραφία Ιάσων Ζώρζος)



Ενα σπάνιο σιδηροδρομικό όχημα, τεκμήριο της βιομηχανικής ιστορίας της Ελλάδας, κινδυνεύει με διάλυση, καθώς εντάχθηκε σε λίστα τροχαίου υλικού του ΟΣΕ που βαίνει προσεχώς για σκραπ σε εν εξελίξει διαγωνισμό.

Συγκεκριμένα, πρόκειται για τον έναν από τους δύο τριαξονικούς, μετρικού εύρους γερανούς, που κατασκευάστηκαν το 1952 στην Ιταλία από την SA Construzioni Ferroviare e Meccaniche Sacfem Arezzo και δόθηκαν στην Ελλάδα στο πλαίσιο πολεμικών αποζημιώσεων από την Ιταλία, λαμβάνοντας τους αριθμούς Γ251 και Γ252. 

Ο δεύτερος (Γ252) είναι σε αρκετά καλή κατάσταση, δεν έχει βανδαλιστεί και ούτε αντιμετωπίζει ελλείψεις.

Οι πρώτοι του δικτύου της Πελοποννήσου

Οι δύο γερανοί, οι οποίοι παροπλίστηκαν στα τέλη της δεκαετίας του 1990 και βρίσκονται στον Σιδηροδρομικό Σταθμό του Αγίου Ανδρέα Πατρών, ήταν τα μοναδικά τριαξονικά βαγόνια που υπήρξαν ποτέ στην Πελοπόννησο, αλλά και οι πρώτοι και μοναδικοί μηχανοκίνητοι γερανοί του δικτύου του Μοριά.


Αρχικά αποτέλεσαν εργαλείο των ΣΠΑΠ (Σιδηρόδρομοι Πειραιώς - Αθηνών - Πελοποννήσου) και εν συνεχεία των Σιδηροδρόμων του Ελληνικού Κράτους (ΣΕΚ), έχοντας αντικαταστήσει σχεδόν μονομιάς τους χειροκίνητους διαξονικούς γερανούς του 1888 που υπήρχαν ως τότε.


Τα δύο οχήματα χρησιμοποιήθηκαν, μεταξύ άλλων, στην εγκατάσταση μεγάλου αριθμού νέων και ενισχυμένων μεταλλικών γεφυρών, όπως αυτής του Αχλαδόκαμπου, οι οποίες κατασκευάστηκαν το 1965 από το Τμήμα Μεταλλικών Κατασκευών των ΣΕΚ, στην τοποθέτηση των υλικών ενίσχυσης των παλαιότερων γεφυρών για την ασφαλή διέλευση των ντιζελαμαξών Alstom και Alco, αλλά και σε δύσκολες καταστάσεις, όπως το πολύνεκρο δυστύχημα του Δερβενίου, τον Σεπτέμβριο του 1968.


Μάλιστα, οι δύο γερανοί συνδέονται μόνιμα με πλατφόρμες συνοδείας, τα οποία θεωρούνται σπάνια οχήματα, καθώς κατασκευάστηκαν στο Βέλγιο το 1890. 

Ιδιαίτερα το όχημα συνοδείας του Γ252 αποτελεί το μοναδικό σωζόμενο τέως κορμοφόρο όχημα των ΣΠΑΠ, καθώς όλα τα υπόλοιπα εκποιήθηκαν ως σκραπ τις προηγούμενες δεκαετίες.
Αξίζει να σημιεωθεί ότι μετά το τέλος του Β' Παγκοσμίου Πολέμου και στο πλαίσιο των σιδηροδρομικών αποζημιώσεων της Ιταλίας προς την Ελλάδα, η Ρώμη έστειλε στην Αθήνα όλων των ειδών τα σιδηροδρομικά οχήματα και για τα τρία μεγαλύτερα τότε σιδηροδρομικά δίκτυα στην Ελλάδα (ΣΕΚ, ΣΠΑΠ, Σιδηρόδρομοι Θεσσαλίας).

Φορτάμαξες από το 1906

Στο μεταξύ, προς σκραπ οδεύουν και δύο φορτάμαξες των ΣΠΑΠ, που κατασκευάστηκαν στο Βέλγιο το 1906 και φυλάσσονται σε αρκετά καλή κατάσταση στον Σιδηροδρομικό Σταθμό Λυκοποριάς.


Στο παρελθόν φίλοι του σιδηροδρόμου και μέλη του  Amnizia Railfan Club κινητοποιήθηκαν για τη διάσωση ιστορικών οχημάτων με παρεμβάσεις τόσο προς το υπουργείο Πολιτισμού όσο και προς τον ΟΣΕ. 

Συχνά όμως, όπως λένε, συναντούν μειωμένη ανταπόκριση στις εκκλήσεις τους. 
Είχαν προηγηθεί αντίστοιχα περιστατικά τόσο στον ΟΣΕ όσο και στις αστικές συγκοινωνίες, με ιστορικά οχήματα να βαίνουν προς διάλυση και να σώζονται την τελευταία στιγμή, έπειτα από ανάδειξη του προβλήματος εκ μέρους του «Βήματος».

Συγκεκριμένα, τον Φεβρουάριο σώθηκε στο «παρά πέντε» ένα από τα παλαιότερα βαγόνια του σιδηροδρομικού δικτύου, με το οποίο μάλιστα είχαν μεταφερθεί τα οστά του Θεόδωρου Κολοκοτρώνη από την Αθήνα στην Τρίπολη το 1930. 


Πρόκειται για τη φορτάμαξα με αριθμό κυκλοφορίας Ζ11 2317, που κατασκευάστηκε στο βελγικό εργοστάσιο της Baume Marpent στα τέλη του 19ου αιώνα (1888 - 1892) για λογαριασμό μιας εκ των πρώτων εταιρειών που είχαν αναλάβει την κατασκευή και λειτουργία σιδηροδρόμου, των Σιδηροδρόμων Μύλων - Καλαμών (ΣΜΚ).



ΠΗΓΗ. tovima

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου