ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ

Δευτέρα 19 Αυγούστου 2013

Το 60% των κατοίκων της Βορείου Ελλάδος κάνει τα ψώνια του εκτός συνόρων


ΔΕΥΤΕΡΑ 19-8-2013


Το 60% των κατοίκων της Βορείου Ελλάδος κάνει τα ψώνια του εκτός συνόρωνΛεφτά υπάρχουν… αλλά για ψώνια εκτός συνόρων. Όλο και περισσότεροι κάτοικοι της Βορείου Ελλάδος περνούν καθημερινά τα σύνορα, για να αγοράσουν ένα μπουκάλι γάλα, ένα κομμάτι τυρί αλλά και διάφορα είδη σπιτιού στη μισή τιμή. Εκτός από φθηνή βενζίνη και φθηνά τρόφιμα, οι Έλληνες αγοράζουν στις γειτονικές χώρες ακόμα και έπιπλα ή προκατασκευασμένα σπίτια. Κουφώματα, είδη υγιεινής, έπιπλα, υδραυλικά και υλικά οικοδομής από τη Βουλγαρία έρχονται πρώτα στις προτιμήσεις των Ελλήνων καταναλωτών. Οι έμποροι σε Σέρρες και Δράμα βλέπουν τον τζίρο να μειώνεται και τα καταστήματά τους να μαραζώνουν.
Στα διόδια του Προμαχώνα γίνεται καθημερινά το αδιαχώρητο από χιλιάδες αυτοκίνητα, με προορισμό τα πολυκαταστήματα στο Πετρίτσι και το Σαντάνσκι της Βουλγαρίας. Τα εργοστάσια και τα καταστήματα στη γείτονα κάνουν χρυσές δουλειές. Ο λόγος δεν είναι άλλος από τις ελκυστικές τιμές. Εκτός από τους απλούς πολίτες, τη Βουλγαρία επισκέπτονται χιλιάδες επαγγελματίες υδραυλικοί και τεχνίτες, προκειμένου να προμηθευτούν τα υλικά και τον εξοπλισμό τους. Σύμφωνα με τους υπολογισμούς των εμπορικών επιμελητηρίων των παραμεθόριων περιοχών, περίπου 15 εκατ. ευρώ ξοδεύουν οι Έλληνες κάθε μήνα στη γείτονα. Σε 600.000 υπολογίζονται οι Έλληνες που περνούν κάθε μήνα στις γειτονικές χώρες και δαπανούν στις επιχειρήσεις της Τουρκίας, της Βουλγαρίας και των Σκοπίων περίπου 500 εκατ. ευρώ ετησίως.
«Η Επιτροπή Ανταγωνισμού δεν λειτουργεί στην Ελλάδα»
Όπως δηλώνει χαρακτηριστικά στο «Καρφί» ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Σερρών, Άγγελος Κεχαγιάς, «οι πολίτες δεν καταλαβαίνουν ότι με το να πηγαινοέρχονται στη Βουλγαρία, για να ψωνίσουν, χαλάνε περισσότερα χρήματα απ’ ό,τι αν έκαναν τις αγορές τους στην τοπική αγορά μας». Συνολικά, το πηγαινέλα είναι μία απόσταση περίπου 100 χιλιομέτρων. «Στο παρελθόν, ίσως συνέφερε περισσότερο το να κάνει κάποιος τόσο μεγάλο ταξίδι για να ψωνίσει φθηνά. Σήμερα, όμως, είναι μεγάλη υπόθεση το να πληρώσεις έστω και τη φθηνή βενζίνη για να πας για ψώνια. Ο κόσμος μετακινείται καθημερινά, αλλά δεν αντιλαμβάνεται ότι, τελικά, ίσως του έρχεται ακριβότερα αυτό το ταξίδι για ψώνια. Πολλοί το κάνουν σαν εκδρομή. Είναι αλήθεια ότι πολλά προϊόντα είναι φθηνότερα εκτός συνόρων. Ειδικά τα επώνυμα προϊόντα έχουν πραγματικά πολύ ανταγωνιστικότερες τιμές. Αυτό όμως είναι το ελληνικό πρόβλημα! Η Επιτροπή Ανταγωνισμού δεν λειτουργεί στην Ελλάδα. Δεν βάζει πρόστιμα, αλλά, και όταν τα βάζει, οι πολυεθνικές βρίσκουν τρόπο και ξεγλιστρούν».
Προϊόντα έως και 60% φθηνότερα!
Οι Έλληνες καταναλωτές κοιτάζουν να επωφεληθούν από όλες τις παρεχόμενες υπηρεσίες στις γειτονικές χώρες. Προτιμούν να ψωνίζουν κυρίως προϊόντα ένδυσης-υπόδησης, βενζίνη και τρόφιμα. Στα σύνορα με τη Βουλγαρία και τα Σκόπια, οι διαφημιστικές ταμπέλες είναι στα Ελληνικά. Χαρακτηριστικό είναι ότι ακόμα και τα ελληνικά προϊόντα πωλούνται στη Βουλγαρία έως και 60% φθηνότερα απ’ ό,τι στη χώρα μας. Ένα λίτρο λάδι πωλείται στη Βουλγαρία προς 3,77 ευρώ, ενώ στην Ελλάδα προς 5,18 ευρώ. Αντίστοιχα, ένα μπουκάλι γάλα πωλείται στη Βουλγαρία προς 96 λεπτά, ενώ στην Ελλάδα προς 1,45 ευρώ. Το αποτέλεσμα είναι, σύμφωνα με τους τοπικούς εμπορικούς συλλόγους, το 60% των κατοίκων της Βορείου Ελλάδος να κάνει τα ψώνια του εκτός συνόρων. Ο κ. Κεχαγιάς τονίζει ότι «οι σημαντικότεροι λόγοι για τους οποίους τα ελληνικά προϊόντα πωλούνται φθηνότερα στις γειτονικές χώρες απ’ ό,τι στην Ελλάδα είναι ο υψηλός ΦΠΑ και το χαμηλό κόστος εργασίας. Για να μπορέσουμε να ρίξουμε τις τιμές, πρέπει να υπάρξει κεντρικός σχεδιασμός. Πρέπει η κυβέρνηση να στηρίξει το μικρομεσαίο παραγωγό, ώστε να αυξήσει την παραγωγή του. Μόνο αυξάνοντας την παραγωγή μας, θα μπορέσουμε στη συνέχεια να κάνουμε ανταγωνιστικότερες τις τιμές μας. Οι μικρομεσαίοι έμποροι και βιοτέχνες δεν προβλέπονται σε κανένα νομοσχέδιο ή πρόγραμμα στήριξης. Οι μόνοι για τους οποίους προβλέπονται ρυθμίσεις, δάνεια και καλύτεροι όροι είναι οι μεγάλες επιχειρήσεις και οι πολυεθνικές. Με αυτό τον τρόπο οδηγούμαστε με μαθηματική ακρίβεια στο μαρασμό».
Βενζίνη με 1,10 ευρώ το λίτρο!
Περίπου 10.000 αυτοκίνητα περνούν καθημερινά τα σύνορα, για να προμηθευτούν βενζίνη από Σκόπια και Βουλγαρία. Η αμόλυβδη βενζίνη κοστίζει εκεί από 1,10 έως 1,30 ευρώ το λίτρο, ενώ στη χώρα μας κοστίζει πάνω από 1,70 ευρώ το λίτρο. Η προτίμηση των Ελλήνων καταναλωτών στη φθηνότερη «ξένη» βενζίνη οδήγησε τα περισσότερα βενζινάδικα της ανατολικής Μακεδονίας στο λουκέτο. Οι τοπικοί εμπορικοί σύλλογοι ζητούν αυστηρότερους ελέγχους στο τελωνείο, αλλά και τροποποίηση της λίστας προϊόντων που μπορούν να εισέρχονται στη χώρα μας. Σύμφωνα με επίσημα στοιχεία του επιμελητηρίου του Έβρου, πάνω από 200.000 επισκέψεις κατοίκων της περιοχής στη Βουλγαρία καταγράφονται μηνιαίως. «Τα βενζινάδικα στα σύνορα έχουν βάλει ήδη λουκέτο. Από την τελευταία συνάντηση του συλλόγου μετράμε ήδη 100 μέλη λιγότερα, πράγμα που σημαίνει 100 καταστήματα κλειστά στο κέντρο της πόλης», λέει ανήσυχος ο κ. Κεχαγιάς. «Κάποτε οι Σέρρες ήταν η Αθήνα της Βορείου Ελλάδος. Σήμερα ζούμε την πλήρη κατάρρευση της αγοράς. Δεν έχουμε τη στήριξη κανενός και το μόνο που ελπίζουμε είναι η κινητοποίηση της Αθήνας. Η πρωτεύουσα ήταν πάντα πρωτοπόρος. Από τους εμπόρους της Αθήνας περιμένουμε να αντιδράσουν και εμείς θα συνδράμουμε με όποιο μέσο μπορούμε».
Συμφέρει για σφράγισμα και κούρεμα!
Και φθηνότερες υπηρεσίες βρίσκουν οι Έλληνες εκτός συνόρων. Στα Σκόπια το κούρεμα κοστίζει μόλις 2 ευρώ, ενώ στη Δράμα και στις Σέρρες ξεκινάει από 10 ευρώ. Τα καζίνα, τα μπαράκια αλλά και οι οίκοι ανοχής έχουν πολύ ελκυστικές τιμές και παρέχουν τις υπηρεσίες τους σε όλο και περισσότερους Έλληνες χτυπημένους από την κρίση. Κάποιοι από τους κατοίκους των παραμεθόριων περιοχών έχουν μετακομίσει στη Βουλγαρία, όπου η ζωή έχει πολύ χαμηλότερο κόστος εν γένει.Αξιοποιώντας την κοντινή απόσταση και την άνετη διέλευση των συνόρων, οι κάτοικοι των παραμεθόριων περιοχών πραγματοποιούν τις επισκέψεις τους και στον οδοντίατρο! Οι Βούλγαροι οδοντίατροι προσφέρουν τις υπηρεσίες τους σε πολύ καλύτερες τιμές.
«Ακατάσχετη αιμορραγία» στην ελληνική αγορά
Τα στοιχεία προκαλούν αγωνία και πανικό σε όλους τους τοπικούς εμπορικούς σύλλογους, αλλά και στην Εθνική Συνομοσπονδία Ελληνικού Εμπορίου. Ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ, Βασίλης Κορκίδης, και οι συνεργάτες του παραλληλίζουν το φαινόμενο της φυγής των καταναλωτών με τη φυγή καταθέσεων από τις ελληνικές τράπεζες στο εξωτερικό, αλλά και τη μετανάστευση των περίπου 1.500 ελληνικών επιχειρήσεων σε γειτονικές χώρες με πιο ευνοϊκό φορολογικό και επενδυτικό περιβάλλον. Η μετεγκατάσταση των ελληνικών επιχειρήσεων και η «μετανάστευση» των καταναλωτών της μιας ημέρας προκαλούν μια «ακατάσχετη αιμορραγία» στην ελληνική αγορά. Τα περιορισμένα «μετρητά» της ελληνικής αγοράς ξοδεύονται εκτός Ελλάδος. Το διασυνοριακό παρεμπόριο και λαθρεμπόριο μαστίζουν τις περιφέρειες Μακεδονίας, Θράκης, Βορείου Αιγαίου και Δωδεκανήσου. Μία στις τέσσερις εμπορικές επιχειρήσεις στις ακριτικές περιοχές έχει βάλει λουκέτο. Ο κ. Κεχαγιάς τονίζει τη σημασία προσέλκυσης των Ελλήνων καταναλωτών στα ντόπια προϊόντα. «Πρέπει οι καταναλωτές να καταλάβουν ότι έχουν μία ανταποδοτική σχέση με την αγορά. Αν στηρίξουν τον Έλληνα έμπορο, θα λάβουν το καλύτερο σε ποιότητα προϊόν και θα ενισχύσουν την αγορά εργασίας. Όσο δεν κλείνουν καταστήματα, τόσο διατηρούνται οι θέσεις εργασίας. Η μεγάλη επιχείρηση το έχει αποδείξει. Μόλις βρει τα “σκούρα”, φεύγει. Αλλάζει έδρα, καταργώντας χιλιάδες θέσεις εργασίας. Το είδαμε με το παράδειγμα μεγάλης μάρκας αναψυκτικών, που έφυγε εν μια νυκτί. Εμείς, λοιπόν, ως εμπορικός σύλλογος, καλούμε τους καταναλωτές να σκεφτούν μακροπρόθεσμα. Μπορεί σήμερα να αγοράζουν ένα προϊόν φθηνότερα απ’ ό,τι θα το έπαιρναν στην Ελλάδα. Αύριο, όμως, δεν θα υπάρχουν πια καταστήματα, δεν θα υπάρχουν θέσεις εργασίας, και όλοι θα έχουμε καταρρεύσει».
Σύμφωνα με τον Εμπορικό Σύλλογο Δράμας, ο κύκλος εργασιών του λιανικού εμπορίου καταγράφει και φέτος αρνητικό πρόσημο. Ο συγκεκριμένος δείκτης παρουσιάζει πτώση κατά 14,7 ποσοστιαίες μονάδες. Σημειώνεται ετήσια καταβαράθρωση του τζίρου σε όλες ανεξαιρέτως τις κατηγορίες καταστημάτων, με κυριότερες εκείνες των καυσίμων και των λιπαντικών αυτοκινήτων. Ειδικά για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, η πτώση του τζίρου αγγίζει το 24,7%!

ΠΗΓΗ.  ΝΕΑ ΤΗΣ ΘΡΑΚΗΣ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου